Easyrider

20 oktober 2009 - Dong Ha, Vietnam

Daar zijn we weer!

Een week of regen hebben we hier  gehad maar  dat mag de pret niet drukken, Timo en ik hebben nog steeds heel veel lol en zien veel van wat Vietnam te bieden heeft.  Na onze avontuur in Halong Bay zijn we weer naar Hanoi gegaan, ik  was de druk van de stad een beetje zat en blij om weer de trein naar het zuiden te nemen. De nacht trein viel echt tegen, na de super ervaring met de trein in China was dit een tegenvaller. De bedden waren kei hard en veel kleiner, geen potje thee klaar en geen ontbijt… en niks irritanter dan wanneer je net je coupeetje  binnen bent dat er iemand komt om zijn “oom”s hotel  aan te prezen….. Even acclimatiseren hoor!

In Hue waar we de volgende dag aankwamen was het heerlijk, lekker  fietsen gehuurd en door de keizerlijke vesting geregen.  Eerder hadden wij een paar Nederlanders  ontmoet die samen met 2 easyriders  7 dagen door Vietnam op motorbikes waren gereden. Dus wij besloten om hetzelfde te doen maar dan maar voor een dag ( budget!).

Dus daar gingen we zaterdag , Timo met Mr.T op de stoere Honda en ik op de scooter…. Backpacks achter  op gebonden en gaan met die banaan. Echt geweldig! We zijn  op super plekjes gekomen ( zie film), het weer was niet top maar gelukkig was het de eerste 5 uur droog…. Het laatste uur hadden we een enorme bui die 2 dagen is door gegaan.

OK en nu waren we dus in Hoi An, een paradijs voor iedere vrouw…. Ze maken hier kleren op maat…. ALLES WAT JE WILT…. Het stadje is super super leuk maar het bleef maar regenen… de straten waren overstroomd, de rivier uit zijn oever …dus zijn we gaan shoppen!

Gister zijn we weer  terug naar het noorden gegaan om in Dong Ha  de grens over te gaan naar Laos maar ook om de DMZ ( demilitarized zone)  te bezoeken. Er schijnen dus heel veel nep tours te zijn die de DMZ aanbieden dus  was het even zoeken naar Mister Thien , iemand waar ik over het internet had gelezen… iemand die wel te vertouwen was. Dong Ha is echt een verschrikkelijk stad… deprimerend niks te doen.. maar we hebben mister Thien gevonden en zijn vanochtend met 2 scooters en Dien onze gids naar de DMZ geweest en de Vinh Moc tunnels bezocht.  Dien is een Zuid Vietnamees, die in de oorlog werkte hij als vertaler voor de VS. Toen de oorlog over was is hij door de regering naar een heropvoedkamp gestuurd waar hij 6 jaar heeft gezeten om van kapitalist communist te worden. In 1983 is hij vrijgelaten en meteen begonnen aan het geven van tours over de oorlog.

Vandaag ook eindelijk weer zon gehad, nu regent het weer maar we  hebben onze super top Vietnamese regen poncho’s!!! ( zie fotos)

Morgen gaan we naar Savannakhet in Laos, een lange bus reis !

Ps: we komen nu net terug van ons avond eten…  en toen schoot er mij nog een paar verhaaltjes te binnen:

1.       Mannen in Vietnam zijn heel  aanhankelijk met elkaar: alle mannen lopen gewoon hand in hand met elkaar en knuffelen… dat was des te  meer grappig omdat Mr.T onze easyrider gek op Timo was en hem dus vaak knuffelde. Bij het eten gaf hij ook Timo een paar liefkozend kopjes! Heel grappig!( zie foto)

2.       Het is ook hilarisch hoe Vietnamese alles fonetisch of gewoon verkeerd opschrijven:  humberger, Panta (Fanta?), froot salad,  jacujji, chickeen etc etc…

3.       Van avond zijn we naar het eerste de beste eettentje gegaan omdat het stortregende en daar serveerde  ze toevallig westers eten. Omdat we vandaag  een mega Vietnamese lunch gehad  hebben  vonden we het prima. De Humbergers waren op dus bestelde we een chikeen sandwis…met frietjes. We kregen onze broodjes  geserveerd met patat met suiker!!!  Ik had de kracht niet om te zeggen dat ze het verkeerd potje hadden gebruikt…. We hebben gewoon gegeten.. het smaakten een beetje naar popcorn… ook lekker! J

1. Shakira:
    20 oktober 2009
    Hihi, patat mer suiker, die heb ik nog niet eerder gehoord/gezien!

Easyrider hebben wij ook gedaan, was echt tof he? Zo cool om de binnenlanden van Vietnam te zien, waar je het echte leven van Vietnamezen ziet zonder toeristen..!

Nu dus op naar Laos! Geniet!

x Shaak
  2. liesbeth:
    21 oktober 2009
    hé stelletje vietnamezen, klinkt goed allemaal, doortje, wat schrijf je leuk! (timo ook natuurlijk), lees het met plezier, nou lievies moeder gaat naar de albert heijn, want er moet weer wat te schaften komen....vietnamees, echt waar!
  3. Monique:
    22 oktober 2009
    Hallo Timo en Dora!

Wat houden jullie de belevenissen goed bij zeg! Heerlijk om te lezen en als het een weekje duurt voordat er iets nieuws staat, ben ik toch stiekem ongerust (na die regenbuien zag ik de laptop bijvoorbeeld al door de in een stromende beek veranderde straat afdrijven).
    In ons Hollandje gaat dit weekeinde alweer de wintertijd in, dus korte dagen en lange avonden. Het zo daarom fijn zijn als jullie elke dag even een update brengen, dan komen wij die uren hier ook wel door ;-)

Ik ben dit tijdens Ajax - Dinamo Zagreb aan het typen (terwijl het best een leuke wedstrijd is..., 1-0 momenteel voor Ajax).

Veel plezier aldaar!

Monique
  4. Menno Bruijns:
    26 oktober 2009
    Hey Luitjes,

hier ff wat nieuwtjes.....Morrissey is tijdens zijn tweede show in Engeland in elkaar gezakt(geen adem etc), hij ligt nu in het ziekenhuis aldaar..toestand is stabiel. Niewe Editors moet je ff proberen te downloaden!! Groetjes Menno (Irene zit op Aruba)