Out of Africa , The Sequel

8 januari 2010 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!

Hier is ie dan eindelijk, de blog van twee dagen geleden (USB-problemen) en onderaan een update van de laatste twee dagen!

Om te beginnen: iedereen een heel gelukkig, gezond en gezegend 2010 gewenst!!! In februari meteen het eerste hoogtepunt van het nieuwe jaar: dan komen Timo en Dora thuis!! Terugvlucht vanaf Londen is geboekt: de 16e landen we op Schiphol. Dat is precies één dag later dan we ons een half jaar geleden voor hadden genomen!

Met ons gaat het nog steeds erg goed. We zitten alweer een dag of tien in Zuid-Afrika en het is hier heerlijk! De eerste week verbleven we in een appartement in Kaapstad (veel hoogtepunten, zie foto’s). We hadden een eigen keuken en na al die maanden alleen maar uit eten, was het een verademing om weer naar de supermarkt te gaan en zelf te koken. Moeilijk voor te stellen voor iedereen die al een jaar naar vakantie snakt, maar het is echt waar.

De eerste drie dagen in Kaapstad verliepen zonder problemen, maar op dag vier werden we bijna beroofd (ging net goed omdat er een securitywagen langskwam) en op dag vijf had de baas van ons hotel ruzie met zijn vriendin en dat ging er ook behoorlijk heftig aan toe. Om zes uur ’s ochtends werden we wakker van allerlei gestommel en gekrijs en die vriendin liep de hele volgende dag met een handdoek over haar hoofd.

Oud & Nieuw hebben we gevierd in een café tegenover het nieuwe voetbalstadion. Het ging er allemaal erg kalmpjes aan toe voor zo’n grote stad. Er was nauwelijks vuurwerk en om 2.00 uur werd iedereen naar huis gestuurd. Geen oliebollen, geen appelflappen, maar wel gezellig met allemaal aardige en vreemde mensen aan de bar.

Een paar dagen later vertrokken we naar Stellenbosch (wijn, wijn, wijn en mooie witte huisjes). De rit daar naartoe was trouwens prachtig. We konden tegen een kleine vergoeding meerijden met Kenny, een vriend van de hoteleigenaar. Die had een auto die alleen startte met een aanloopje. Dus hij had allemaal vreemde trucs om toch steeds de auto te starten: van een heuveltje rijden, een paar pompbediendes laten duwen. De auto was niet veel meer waard, maar hij heeft ons veilig afgezet.

En nu zitten we in Port Elizabeth, een soort Los Angeles van Zuid-Afrika. Vanaf hier gaan we met de auto naar Johannesburg en daar hebben we zin in!!! Weer een beetje onafhankelijk, stoppen in kleine plaatsjes: echt Afrika in!

UPDATE, UPDATE, UPDATE!

De eerste twee dagen met de auto (een kleine oranje KIA) zitten erop. Fantastisch, wat een vrijheid. Dwars door de Karoo gereden en gister geslapen in Nieu Bethesda, een ongelofelijk schattig plaatsje achter een gebergte, alleen te bereiken via een 25 kilometer lange zandweg. Echt net een sprookjesdorp: één pub, twee restaurants, een paar straatjes en een kerk. Heerlijk gegeten in het oude postkantoor en daarna de mooiste sterrenhemel ooit gezien. Vanochtend weer de auto ingestapt, en na een dag rijden nu aangekomen in Bloemfontein waar in een nogal gelovig guesthouse zitten. Onze kamer heet Bethlehem en op zondag worden de kamers niet schoongemaakt! Komisch! Doel van morgen is een stadje rond Jo’burg.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tessa:
    9 januari 2010
    Oh oh, wat heerlijk allemaal! maar oh oh wat missen we jullie! Kan niet wachten totdat James zijn oom en tante weer ziet!!! hoe laat vliegen/landen jullie?
    x van ons!
  2. Monique:
    Hi Timo& Dora,

Nog de allerbeste wensen voor 2010 en nog heel veel plezier op jullie laatste stukje van deze wereldtrip! Moet vreemd zijn om de tickets naar huis weer te hebben geboekt ;-)

Liefs Monique J.
  3. liesbeth:
    10 januari 2010
    die wijntjes daar zullen wel fantastisch zijn! hier ondergesneeuwd, uitgegleden en bijna een auto total-loss, maar immer goed geluimd en uitkijkend naar de 16e! o ja, gisteren op loosdrecht geschaatst, fantastisch totdat we 1.5 uur tegen de wind in terug moesten.....zou er dan toch een 11 steden tocht komen, timo.....????
  4. Rosanne:
    10 januari 2010
    Wat een mooie reis maken jullie! Leuk om alle verhalen via jullie blog te lezen. Veel plezier nog komende weken! X Roos
  5. Annelies:
    11 januari 2010
    Hoi Timo & Dora,

Officieel mag het niet meer maar de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

Apart gevierd t.o.v. wat jullie gewent zijn,maar wel leuk, minder last van en kater gehad?

Nog heel veel plezier de laatste paar weken, laat ons daarvan ook nog meegenieten.

Dikke Tût vanuit het mooie witte Nederland (ik hou er wel van, wat mij betreft mag die 11-stedentocht komen, alleen het ijs moet eerst beter worden, dus eerst maar dooien en dan goed vriezen, wie weet wordt ie dan de 17e februari gereden;-)
  6. martijn & linda:
    11 januari 2010
    De beste wensen vanuit een sneeuwwit ede. Oud en nieuw met gezellige deense luitjes gevierd en deens gebak.We kijken er naar uit om weer eens een wijntje met jullie te drinken.