The Lion Sleeps tonight.. owinbowe owinbowe!!!

19 januari 2010 - Cape Town, Zuid-Afrika

Bom Dia!

Nog een paar blogjes en we zijn al bijna terug maar gelukkig zijn we nu bezig met misschien een van de mooiste delen van onze reis: Afrika.

Het was even aanpassen aan het begin, je moet er wat voorzichtig zijn dan in Azië en het vervoer is wat moeilijker te regelen en net zo als in Amerika ben je beter af als je een auto huurt maar wat is het hier mooi!

Met de auto zijn we in prachtige plekjes terecht gekomen zo als bijvoorbeeld in Parys net onder Johannesburg. We verbleven ( als enige!) in een game reserve die zich bevind in de grootste krater gemaakt door een meteoriet gevallen ongeveer 200 Miljon jaar geleden. De krater was zelf zoooo groot dat het niet te bevatten was. Rondom onze kamer liepen er veel bokjes , zebras en kudus, savonds lekker gebraaid (bbq op ze Afrikaans) en kapot geschrokken door een enorme vliegende uil.

J-burg was ook een hele ervaring en in een woord de beschrijven: frustrerend! Lopen is te gevaarlijk en taxis te duur! Onze hostel was iets buiten de stad dus we voelde ons betrapt. Gelukkig een grappig Poolse vrouw ontmoet die ons een top gids heeft aangeraden en de volgende dag gingen we met Chris naar de stad en Soweto ( de grootse township van ZA). Die dag was echt een hoogtepunt en ook heel confronterend. De binnenstad van J-burg was inderdaad gevaarlijk… als je de weg niet kent kom je zo opeens een echte luguber buurt in. Echt uit de film. Wij waren met Chris de gids, Timo en ik in een minivan maar ik was toch blij toen we daar weg waren…. Met Chris hebben we echt een beetje meer weten te komen over apartheid en hoe dat voor de zwarte waren, hij begon met” ZA is echt United weet je wel”en eindigde met” Ik vergeet maar ik vergeef niet, Ik haat de blanke en wat ze ons aangedaan hebben!”.

De volgende hoogtepunt van onze reis: Krugerpark! Zo als velen al weten gingen we een hike van 3 dagen door de park doen. De meeste mensen die Kruger in gaan doen dat via een georganiseerde tour in een auto of zelf in een eigen auto, je mag dan de auto absoluut niet uit.

Wij verbleven in een kamp in het zuiden van Kruger die alleen voor ons bestemd was, 4 grote tenten(aka bungalows!) en een gezamenlijke eetplek. De groep bestond uit 7 mensen , 2 rangers met geweer en een kok. Onderweg naar het kamp zagen we al giraffen en een dode buffalo dus het beloofde veel. Iedereen ochtend werden we om 4.30 waker gemaakt en begonnen we met lopen. Naar een uur lopen hadden we eindelijk iets te zien: een grote nest termieten! Uhm… ja termieten en hoe lang denken jullie dat de mensen in onze groep daar vragen over hebben gevraagd??? EEN UUR!!! Echt waar, ongelooflijk, je zit in een van de mooiste National Park en je blijft een uur bij de termieten. Onze groepen zat vol Engelse en 2 Australiërs… allemaal fatsoenrakkers zo als Timo ze noemde!! Na het eten van modder uit de termieten nest.. die bleek vol minerale te zitten….Timo en ik hebben bedankt… maar de australiers gingen als echte proevers aan het werkt: ‘ het smaakt naar.. modder” ! Na het eten van verschillende besjes en fruit zagen we eindelijk een Neushoorn en daarna zagen we in totaal wel 30 neushoorns! Een ongelooflijke ervaring, zeker het kruipen naar ze toe ( ze zijn blind en als de wind tegen staat dan kan ze super dicht bij komen) en het tegen komen van 8 neushoorn op 10 meter afstand!!

Op dag 2 waren Timo en ik een beetje obstinaat tegen de groep… we moesten ze toch een beetje duidelijk maken dat we hier waren om te lopen en dieren te zien. Het werd wel duidelijk maar toen ze Olifanten poep gingen proeven moesten we toch echt lachen … toch bijzondere mensen! Timo en ik hebben hiervoor ook maar bedankt maar hebben wel Olifanten poep gerookt want dat schijn goed voor de neus en hoofdpijn te zijn en we hadden alle twee een verstopte neus!

Behalve die gekke mensen van onze groep , die veel ons veel praatstof en gelach hebben opgeleverd hebben we 3 fantastische dagen gehad. Het lopen in de wilderness was ongelooflijk, de kik om met de rangers te lopen, de dieren die we gezien hebben: Leeuw, Zebras, alle soorten bokken en olifanten ( niet allemaal te voet, soms reden we met de 4x4) . We zullen het niet snel vergeten.

Nu zitten we in Maputo en we vinden het hier ook weer super. Hier is het veiliger en we hebben vandaag de hele stad te voet gedaan en voelen ons weer vrij! Hier praten ze Portugees en de stad heeft vele mooie gebouwen uit de koloniale tijd! Morgen richting het strand… we gaan nog even bij bruinen voor we terug komen!

Een lange blog is het geworden ik hoop dat jullie het vol gehouden hebben! We hebben zin om jullie allemaal weer te zien!

XXX Dora & Timo

1. Rutger:
    19 januari 2010
    Ja, nog 27 dagen en jullie zijn weer terug!
  2. Shakira:
    19 januari 2010
    Wat een goede verhalen allemaal weer! Heb de 16e in mijn agenda gezet, nu nog even genieten want Amsterdam is ook heerlijk, maar zo'n mooie reis natuurlijk ook & die is alweer richting haar einde.. De tijd is echt voorbij gevlogen!

Tot over een paar weekjes & voor nu: Veel plezier!

xx Shaak (&Ol)
  3. wout-jeroen:
    22 januari 2010
    "t ziet er allemaal weer top uit! Maar waar kijken die 3 gasten nou eigenlijk dan naar?
    Fijne reis nog!