Welkom in Thailand!!

8 november 2009 - Vientiane, Laos

Hallo familie en vrienden!

Het duurde even langer dan jullie van ons gewend zijn, maar hier zijn we weer! Laos hebben we gedag gezegd, sinds twee dagen verkeren we binnen de grenzen van Thailand. Huidige plaats van bestemming: Chiang Mai. Gisteren zijn we hier aangekomen, maar toen hebben vanwege een richtinggevoelprobleempje vrij weinig gezien van deze grote stad. Ons hotel ligt net binnen de oude vesting van de stad, maar wij dachten dat ie er net buiten lag. Dus toen we op verkenning uitgingen zijn we meteen de stadspoort uitgelopen, en hebben we de hele avond over brede autowegen geslenterd, ons verbazend over de afwezigheid van gezellige pleintjes en marktjes. Steeds als we dachten, nee dit kan echt niet kloppen, kregen we weer een aanwijzing die ook ons gelijk zou kunnen betekenen. ‘Ja! Een boekenzaak! We zitten goed!’ Die boekenzaak had dan wel niet dezelfde naam als de boekenzaak op de kaart, maar dat maakte niet uit.

Vanochtend gingen we dus weer de verkeerde kant op en kwamen we opnieuw in de problemen. Toen vroeg ik het aan een tuktukchauffeur en die wees ons de juiste weg, maar ik dacht: die kerel wil ons de stad uitjagen en ons dan weer ophalen met zijn tuktuk... Ja, paranoia duikt sneller op als het kwik boven de 30 graden stijgt…. Toch maar zijn raad opgevolgd en vandaag dus echt de stad gezien! Veel tempels, veel vrouwen die het oudste beroep ter wereld uitoefenen, veel mannen die dát weer veel leuker vinden dan al die tempels en een grote avondmarkt, waar we net van terugkomen.

Maar voordat we definitief het Thaise koninkrijk binnenstappen, hier nog even wat Laos-avonturen van de afgelopen periode. We waren gebleven in Vientiane, de hoofdstad. Het was er mooi, alleen Dora werd er koortsig, dus we hebben niet veel kunnen doen. Toen het beter ging hebben we de minivan gepakt richting Vang Vieng. Dat is een heel apart plaatsje, waar alles kan en alles mag. Tachtig procent van de restaurants heeft een speciaal ‘happy-‘gedeelte in de menukaarten, waar je kan kiezen tussen opiumcake, opiumpannenkoek, voorgedraaide joints, opiumthee en nog veel meer ‘happy-‘gerechten. Het was een vreemd oord, waar de ene helft na het tuben (met een band door de rivier) stomdronken of stoned de stad weer kwam binnengewandeld en de andere helft in de restaurants Friends (dat zonden ze echt in ieder restaurant uit!) lag te kijken om de kater van een dag ervoor weg te werken. Als we 22 waren geweest, hadden we het wel mooi gevonden denk ik, maar nu deed het toch denken aan het Blanes voor Backpackers. Toch bleven we langer plakken dan gepland, want Dora was nog steeds niet helemaal in orde de eerste dagen. De natuur om het stadje heen was trouwens fantastisch, maar dat terzijde.

Van Vang Vieng ging de reis vorige week maandag naar Luang Prabang. Het was echt weer een heerlijk dodenritje door de bergen. De chauffeur scheurde als een gek, gaf voor iedere bocht nog een beetje extra gas en reed veertig procent van de tijd op de verkeerde weghelft. Gelukkig kwamen heelhuids aan. Luang Prabang is een prachtig stadje. We hebben veel rondgewandeld, natuurlijk weer de scooter gepakt voor een paar watervallen in de buurt en drie avonden heerlijk gegeten op de markt.

Tot slot: donderdag begon onze de tocht met de boot van Luang Prabang naar Huay Xai, waar je de grens kan oversteken naar Thailand. Twee dagen lang (inclusief een overnachting halverwege in Pak Beng) over de Mekong. Dat was behoorlijk lang, alleen hadden we het geluk dat het heel rustig was op de boot en dat we in het gezelschap waren van twee gezellige Duitsers, met wie we de hele trip zijn opgetrokken en net voor vrijdag 18.00 uur (tijd dat de grensposten sluiten) Thailand hebben bereikt. Overnacht in Chiang Khong en gisteren nog zeven uur in de bus om in Chiang Mai te komen.

Voorlopig zijn we nog een paar dagen hier  in de omgeving:  Morgen beginnen we aan een tweedaagse mountainbike tocht door de bergen.

daarover volgende week meer nieuws!!!

Liefs van Timo en Dora

Ps: met mijn  been gaat het heel goed! Groetjes X Dora

1. gerard:
    8 november 2009
    Het gaat lekker met jullie!We genieten van het verslag.
    Van alles die beste
    Gerard
  2. martijn & linda:
    11 november 2009
    Hebben jullie genoten van de mountainbiketocht door de bergen?
    Liefs uit een regenachtig ede waar de kacheltjes weer flink staan te loeien
  3. Kim:
    11 november 2009
    He aso's
    wij maar ons druk maken over H1N1 en toon hermans en jullie maar genieten!! Asia is areeing with you dora you look hot!
    Van thailand vond ik t'leukst... Bangkok en Krabi en Ko chang maar ik heb gehoord dat dat nu helemaal is vol gebouwd....swadi krab!!
  4. liesbeth:
    15 november 2009
    joehoe!!ziet er als vanouds weer heerlijk uit die foto's ( en dat eten!) hier zojuist op de tafeltennis club boerenkool gegeten! die echtgenoot vanme is kampioen geworden goed he! nu ja, dat terzijde, volgens mij hebbben jullie het goed! dora! koortsig of niet, lekker er voor gaan! komt goed! fijn dat je been goed genezen is, veel liefs van ons uit holland, sint komt binnen en temp vandaag 14. 5 gr!! is best warm en een prima temp voor de sint die komt, kom maar snel thuis lievies, liesbeth